Det er sjældent virksomhedens brand eller en 5 % lavere pris, der afgør kundens oplevelse af virksomheden eller om kunden tager imod tilbuddet. Det er graden af fleksibilitet samt sælgerens mulighed for at kunne fremlægge troværdige løsninger, deadlines og tilbud på stedet, som kunderne går efter.
Kvalitet og pris vil selvfølgelig altid være vigtige parametre. Men efterhånden som forskellene til konkurrenterne bliver mindre, bliver det at kunne eksekvere hurtigt samt at være i stand til at tilbyde unikke services eller muligheder vigtigere og vigtigere.
Derfor er en app-baseret salgs- og serviceløsning ikke kun en måde at effektivisere sin administration og optimere sine omkostninger på.
Det er i lige så høj grad et salgsværktøj til fastholdelse af nuværende kunder og tiltrækning af nye.
For med real-time adgang til kundekort, opgaveoverblik, varekatalog og lagerstatus kan sælgere og teknikere levere priser, planer og tilbud på stedet. Og det kan kunderne godt li´!
Sidst men ikke mindst skal man huske, at Salg er virksomhedens ansigt udadtil. Så jo mere professionel, effektiv og servicemindede virksomhedens sælgere fremstår, jo mere attraktiv fremstår virksomheden som eksisterende eller ny samarbejdspartner.
For at give sine sælgere muligheden for at give kunderne den bedst mulige oplevelse, er det nødvendigt med et teknisk set-up, som understøtter:
1) Online bestilling og registrering af ordrer
2) Real-time opdatering af lagerstatus og leveringstidspunkt hos kunden.
Er det rette tekniske setup etableret, kan sælgeren med det samme svare på de tre spørgsmål, som kunderne altid stiller:
- ”Hvilket produkt er det bedste for mig?”
- ”Hvornår kan jeg have det?”
- ”Hvor meget koster det?”
Løsningen er en app-baseret mobil salgsløsning, der udveksler real-time data med virksomhedens ERP-system. Dermed har sælgeren altid det fulde kundeoverblik over løsninger, bestillinger og kontakter – og kan med det samme vurdere, hvornår en opgave kan sættes i gang og afsluttes.
MobiSolutions er en mobil salgsløsning som via en softwarebaseret løsning, integreres ”på toppen” af virksomhedens nuværende ERP-system. Det betyder minimal risiko, relativt lave implementeringsomkostninger samt at det typisk ikke tager mere end tre dage at implementere MobiSolutions – uanset om virksomhedens ERP-system er Microsoft Dynamics AX, Microsoft Dynamics NAV, Uniconta, C5 eller MobiCloud.
Når løsningen er implementeret, vil alle data indtastet fra administrative medarbejdere, lager, teknikere og sælger flyde frit mellem afdelingerne og være konstant opdaterede.
Læs mere om softwarebaseret dataintegration.
Data kan indsamles og deles både via sælgerne pc´er, tablets eller mobiltelefoner, administrationens ordresystem og lagerfolkenes stregkodescannere eller håndterminaler.
Ved at integrere lagerbeholdning, ordreafgivelse, tidsregistrering, kundekort og fakturering direkte med kundens ERP-system, kan kunderne selv oprette opgaver, bestille produkter og booke service- eller salgsbesøg med mere.
Det gør partnerskabet endnu tættere, fordi din virksomhed nu kan levere endnu hurtigere og samtidig sikre begge parter væsentlige administrative besparelser.
En fuld integration med ERP giver følgende fordele for din virksomhed:
Kundeoversigt
Få et fuldt kundeoverblik med online kundekort med adresser, kontaktperson samt aftaler om projekter, priser og levering
Kundekort
Se kunder listet på et kort, samt kundeinfo, åbne ordrer, fakturaer og prisaftaler.
Varekatalog
Se produkter visuelt sorteret efter kategorier, deres aktuelle lagerstatus og tilføj vare til indkøbskurv.
Indkøbskurv
Opret kundeordrer direkte på stedet - tilføj noter, scan stregkoder og forespørg på levering.
Kørselsplanlægning
Automatiseret ruteplanlægning for både sælger og servicefolk sikrer optimal tidsudnyttelse og minimalt brændstofforbrug.
Fordi alle data om materiale- og timeforbrug opdateres i realtime, er det muligt for teknikere og håndværkere at få godkendt fakturagrundlaget af kunden på stedet og med det samme. Det giver både et sundere cashflow og færre renteudgifter.
Når din virksomhed og sælgerne har konstant overblik over kollegernes tid og opgaver samt over lager- og leveringssituationen, bliver det langt lettere at planlægge løsninger og projekter optimalt.
Du kan læse mere om fordelen ved mobile service- og salgsløsninger for sælgere og udkørende teknikere her.
Vil du være sikker på at få næste uges tips til lager- og logistikløsninger der flytter både varer og kunder, tilmeld dig vores nyhedsbrev her - eller følg os på linkedin.
Du er selvfølgelig også altid velkommen til at kontakte vores partner og ekspert i lager- og logistikløsninger Johnny Nørgaard på jn@codeex eller på 76 71 00 00 for en uforpligtende snak om dine behov og muligheder.