Vi har alle sammen set den. Kassevognen eller sælgerslæden hvor passagersædet og forruden flyder med løse ordresedler, kvitteringer, timeregistreringsark, fakturaer, håndskrevne noter og en masse andet. Det er ikke nødvendigvis udtryk for dårligt arbejde – men manglen på struktur og risikoen for fejl er åbenlys. Og så er der jo også lige pointen om, hvilket signal det sender til kunden …
Langt de fleste salgsorganisationer, service- og teknikafdelinger samt håndværkervirksomheder har implementeret en app til tidsregistrering af medarbejdernes arbejdstid og tid på de enkelte kundeopgaver. Det har betydet både lettere administration, mere præcis (og hurtigere) fakturering samt bedre planlægning. Men mobil timeregistrering er kun toppen af det isbjerg af fordele, virksomheder kan høste med app-baserede salgs- og serviceløsninger.
En gennemført mobil salgs- og serviceløsning tilbyder meget mere end bare tidsregistrering til virksomheder. Udkørende medarbejdere kan også foretage alle tidsregistreringer samt bestillinger fra virksomhedens varekatalog direkte på deres tablet, smartphone eller håndterminal. Og når der er bestilt, går alle fakturaer for materialeforbrug direkte til økonomiafdelingen. Det samme gælder for kørsels-, tids- og serviceregistreringen.
Samtidig kan økonomiafdelingen straks efter et afsluttet servicebesøg sende en korrekt faktura inkl. tidsregistrering og varebrug, evt. med tilhørende billeddokumentation og digital underskrift direkte til kunden. Eller til medarbejderen eller den ansvarlige hos kunden, som så med det samme kan godkende og sende den videre til betaling. Det er godt for både effektiviteten, kundeoplevelsen og cash-flowet. Og de eneste sedler medarbejderne behøver at have liggende i bilen er deres egen indkøbsseddel.
Man kan ofre nok så mange penge på marketing og image. Men det er oplevelsen af kvaliteten og servicen fra de udkørende sælgere og teknikere, som for alvor afgør kundens tilfredshed med virksomheden.
Derfor er det en kæmpe konkurrencefordel, hvis medarbejderne ude hos kunderne på stedet og i real-time har overblik over lagerstatus for de nødvendige materialer samt over hvilket udstyr, kunden anvender. For så kan medarbejderne med det samme besvare de tre klassiske spørgsmål:
- ”Hvilket løsning er den bedste?”
- ”Hvornår kan jeg have det?”
- ”Hvor meget koster det?”
Via online service- og tidsregistreringen i den mobile serviceløsning kan teknikeren på stedet give et kvalificeret estimat på arbejdets omfang, hvornår det kan udføres og hvor meget materialer og tidsforbrug vil koste. Kan man levere dette på stedet hos kunden, er man allerede meget tæt på endnu en ordre. Her kan du læse endnu mere om de praktiske fordelene og forretningsmæssige muligheder med mobile salgs- og serviceløsninger.
Fuld dataintegration på tre dage
For at kunne tilbyde denne service, skal medarbejdernes app være koblet op til lageret via virksomhedens ERP-system. Det kan lyde kompliceret og dyrt, men med en softwarebaseret data-integration for mobile salgs- og serviceløsninger tager det typisk ikke mere end to til tre dage.
Derefter har man udover mobil timeregistrering samt de ovennævnte fordele også mulighed for at kost-optimere sin lager- og logistikstyring med realtime-overblik over leveringstider samt mulighed for optimal projektstyring og planlægning af leverings- og serviceruter.
Mere viden og inspiration?
Vil du være sikker på at få næste uges tips om lagerstyring og mobile salgs- og serviceløsninger, så tilmeld dig vores nyhedsbrev her- eller følg os på linkedin.