I sidste uge bragte vi de første 3 tips. Fokus var på oprydning, tilpasning af lokationer i takt med udsving i efterspørgselen samt på at øge motivationen og ansvarsfølelsen hos plukkerne (link nederst i denne blog). I denne uge går vi i dybden med, hvordan du opnår effektiviseringsgevinster ved at fokusere på at have det rette udstyr og den rette opmærkning af dit lager.
Plukkere og truckførere er dem, der er tættest på lokationer og varer. Og er dermed de første til at opdage, når varer står på en forkert lokation. Men kan de ikke indrapportere med det samme, er sandsynligheden for at fejlplaceringen og varen glemmes igen meget stor. Derfor er der store gevinster at hente ved at udstyre alle plukkere med en håndscanner og alle truckførere med en scanner og truckterminal.
Implementér håndscannere og truckterminaler til alle. Når medarbejderne har adgang til med det samme at fejlregistrere, og data overføres med det samme, bliver fejlplacerede varer opdaget og kan flyttes til rette lokation med det samme.
Samtidig opnår man den fordel, at lager og administration har ensartet og realtime information om lokationer og lagerbeholdning.
Har du ikke den fornødne hardware, så kan du læse mere om, hvordan du vælger den rette håndscanner, håndterminal og truckterminal her.
Når man besøger et lager, vil man ofte se palleløftere, gaffeltrucks, håndterminaler, scannere og andet hardware stillet midlertidigt til side, fordi det er i stykker. I stedet har man fundet en alternativ løsning eller startet ældre hardware op. Men hvad sker der så, når reserveudstyret også går i stykker? Så går plukkeprocessen i stå. For problemet med reserveudstyr er, at det er reserveudstyr!
Dvs. går reserveudstyret også i stykker, så er det eneste alternativ at få fat i en montør. Og selvom montører typisk reagerer hurtigt, kan der let gå en eller flere dage, før udstyret er klart, og plukkeprocessen kører for fuld kraft igen. Og så er der også lige det med, at der opstår en uforudset udgift, der skal ind i budgettet ...
Indfør planlagt vedligehold. Har man fra start afsat tid og økonomi til tjek og servicering af sit primære udstyr, vil det meget sjældent – ofte aldrig - være nødvendigt at skulle anvende alternative løsninger eller reserveudstyr.
Samtidig opnår man den fordel, at medarbejdertilfredsheden bibeholdes, når der ikke længere skal skiftes mellem velfungerende og knap så velfungerende udstyr.
Bonustip: Især ved indkøb af håndterminaler, scannere og truckterminaler er det fristende at købe de billige modeller. Specs er ofte de samme, men holdbarheden og driftsstabiliteten er meget forskellig. Så de penge man sparer ved at vælge den billigste model, mister man hurtigt igen, når den billige hardware går i stykker eller konstant har nedbrud. Her kan du se Solar anbefale truckterminaler, som ikke har været til reparation i fire år.
Manglende opmærkning af lageret og dårlig skiltning er ofte en kilde til fejl. Typisk fordi medarbejderne ”kører på rutinen”. Det er også helt fint, hvis man har været på lageret i flere år og lokationerne altid har været de samme. Men for nye kolleger og når lokationerne ændres – hvilket de bør, hvis efterspørgslen efter bestemte varer ændrer sig over året – er manglende afmærkning en kilde til forgæves ture og omveje.
På store lagre er manglende opmærkning ekstra skadeligt for effektiviteten. For selv de rutinerede medarbejdere vælger ofte længere ruter end nødvendigt. Her kan man med fordel implementere et WMS-system samt truckterminaler, som WMS-systemet sender ordrer inkl. optimale plukkeruter til. For nogle virksomheder vil det også være relevant at overgå til batchplukning.
Planlæg plukkeruter ud fra data. Drop ”sådan har vi altid gjort” tankegangen, og basér i stedet alle plukkeruter på data samt sørg for, at alle ruter og lokationer er tydeligt markeret med korrekt anbragte, tydelige og slidstærke lokationslabels. Så er der ingen vej udenom at køre den korteste vej.
Udover mere effektiv plukning opnår man også den fordel, at udstyr og medarbejdere nedslides unødigt.
Vil du se de første tre tips om, hvordan fokus på oprydning, tilpasning af lokationer efter markedets svingende efterspørgsel samt på at øge motivationen og ansvarsfølelsen hos plukkerne skaber øget effektivitet på dit lager, så klik på linket her.
Du kan også hente vores gratis eBog ”9 store gevinster” her. Eller læse videre på www.codeex.dk/lager-logistik
Du er selvfølgelig også altid velkommen til at kontakte Partner og lager- og logistiskekspert Johnny Nørgaard på jn@codeex.dk / 4010 9957.