Er din patching systematiseret eller tilfældig?
Alle IT-ansvarlige ved, hvor vigtig systematisk patching er for T-sikkerheden, maksimal oppetid og minimering af problemer i organisationen. Desværre...
Med mere end 20 års erfaring og 100-vis af kunder har vi efterhånden samlet en del erfaring med, hvordan man driver et effektivt lager. Den erfaring vil vi gerne dele med dig. Så her følger de tre første af 6 gratis tips til, hvordan du uden de store investeringer optimerer investeringen i din lagerløsning.
Det lyder måske banalt, men ikke desto mindre er det vigtigt og et råd, som rigtig mange lagre vil spare tid ved at gøre. Det handler om at få fokus på det, der er vigtigt for forretningen. Ellers ender lageret som opbevaringsplads for en masse irrelevante ting. Vi har set lagre – også for meget store virksomheder – hvor udviklingsafdelingen optager en masse reoler, og hvor ledernes vinterdæk har været opmagasineret på A-lokationer!
Vi ser også tit baglager-varer placeret på lagergangene. På en travl dag kan det godt være den rigtige løsning. Problemet er bare, at varerne ikke bliver flyttet næste dag, når der er mere ro på. Konsekvensen af rod er forkerte eller sub-optimale placeringer, hvilket sænker effektiviteten.
Ryd op – og gør det systematisk. Fx ved at afsætte tid til oprydning x antal timer ugentligt eller hver 14 dag. Du vil blive overrasket over, hvor stor en forskel det vil gøre.
Samtidig kan man også kigger efter varer, som bør afskrives. Vi ser ofte varer, der har optaget plads på et lager i flere måneder eller endda år. Alle ved, at de aldrig bliver solgt. Men ingen kan få sig selv til at afskrive dem. Det kan gøre ondt, men det skal gøres for at optimere lagerpladsen.
80-20 reglen siger, at det meget ofte er 20 procent af varerne, der genererer 80 procent af omsætningen. Derfor er det vigtigt, at disse 20 procent af varerne er de lettest tilgængelige. Driver man et lager i en sæsonbestemt branche som fx føde- eller drikkevarer, sportsudstyr eller byggebranchen bør man derfor ændre vareplaceringerne i takt med markedets ændrede efterspørgsel. Ellers har man kun et effektivt lager en del af året.
Tag et udtræk af lagerets transaktionsdata hver måned og kig på, hvilke varer der har den højeste frekvens, størst værdi eller en anden relevant parameter. Er de placeret optimalt? Og er disse varer stadig de samme 3/6/9 måneder længere fremme? Hvis ikke, er der mulighed for at effektivisere ved at ændre på vareplaceringerne.
Samtidig bør man også se på lagerets nøgletal, såsom plukkeeffektivitet, om varemodtagelsen er tømt klokken 12, og hvordan lageromsætningen ser ud på bestemte varer eller varegrupper. Disse tal ændrer sig også i takt med markedets efterspørgsel, og der kan være mange timer at spare ved følge tallene jævnligt.
Har du problemer med at trække disse tal? Så læs her, hvordan du får fuld dataintegration på kun tre dage (uanset hvilket ERP eller økonomisystem du har).
Når man arbejder på et lager, sørger man ikke bare for at flytte varer. Man er en central del af virksomhedens mulighed for at levere den kundeservice, som ofte gør hele forskellen for at kunne leve og vokse i et marked. Sætter man denne ramme for det daglige arbejde, vil lagermedarbejderne føle sig mere værdsat og tage mere ansvar for korrekt og effektiv løsning af deres arbejdsopgaver.
I dagligdagen er det desuden afgørende for medarbejdernes motivation, at de føler sig inddraget og véd, hvad der kommer til at ske i løbet af dagen. Det kan derfor være en god ide at starte hver dag med en kort briefing om, hvilke ordrer der skal effektueres og hvor mange ordrer, der er på vej ind. Så ved alle, om det bliver en normal eller travl dag.
Gør medarbejdernes rolle tydelig – og informér tydeligt om dagligdagen. Fx ved at holde morgenbriefinger eller ved at hænge storskærme op, som viser status og de vigtigste nøgletal. Hvilke ordrer er på vej ind, hvad skal være plukket, pakket og afsendt inden dagen er omme, og hvad er status på dette?
I forbindelse med denne type initiativer er det desuden værd at holde øje med, hvilke medarbejdere der leverer ekstra, når det behøves – og hvilke medarbejdere som har brug for ekstra motivation.
Vil du have flere tips til at drive et effektivt lager, så hent vores gratis eBog ”9 store gevinster” her. Eller læs videre på www.codeex.dk/lager-logistik.
Du er selvfølgelig også altid velkommen til at kontakte Partner og lager- og logistiskekspert Johnny Nørgaard på jn@codeex.dk / 4010 9957.
Johnny har mere end 20 års erfaring med rådgivning om løsninger og hardware inden for lagerstyring samt mobile salgs- og serviceløsninger. Du er altid velkommen til at kontakte Johnny for en uforpligtende snak om dine behov og muligheder på jn@codeex.dk eller 76 71 00 00.
Alle IT-ansvarlige ved, hvor vigtig systematisk patching er for T-sikkerheden, maksimal oppetid og minimering af problemer i organisationen. Desværre...
IT-afdelingens medarbejdere er oftest for dyre og dygtige til at fungere som en servicefunktion for medarbejdere, der har glemt deres password. Se...
For mindre og mellemstore virksomheder er det en udfordring at opretholde en effektiv IT-afdeling, der både kan håndtere den daglige drift og...