Tag lagerstyringen til næste niveau
Nye plukkestrategier, mere automatisering eller bedre administration
Codeex > Lager og logistik > Lagerstyring > Scenarie #2
Netværk, hardware, processer og dataintegration er på plads
En del af de virksomheder vi møder, har allerede formået at etablere et klart strategisk mål for deres lagerstyring inkl. tydelige KPI´er for alle relevante dele af organisationen og de enkelte medarbejdere.
Effektivitetsgevinsterne er identificeret, siloerne er nedbrudt og support og service af scannere, terminaler og dataintegrationen til ERP er på plads.
Virksomheden og organisationen er med andre ord klar at høste yderligere gevinster. Typisk begynder ledelse og lageransvarlige at stille sig selv følgende spørgsmål:
- Kan medarbejderne udstyres til at dække flere roller i vareflowet?
- Hvilke tekniske løsninger kan effektivisere vores lagerstyring yderligere?
- Kan vi tilpasse den konkrete vareplukning til forskellige ordretyper?
- Kan brug og support af hardware optimeres yderligere?
Inspiration og viden
"9 store gevinster som den ambitiøse lager- og logistikchef ikke må gå glip af"
Download her9 store gevinster
- som den ambitiøse lager- og logistikchef ikke må gå glip af.
Udfyld formularen herunder, så får du eBogen med det samme.
-
Tilpas vareplukningen til ordretypen med batch- og zoneplukning
Vi har været inde på det før, men fordi pointen er så vigtig for den forsatte udvikling af virksomheders online lagerstyring, gentager vi den alligevel: At lade én medarbejder have én rolle med plukning til én ordre blokerer for væsentlige effektiviseringsgevinster. Ved at give medarbejderne den rigtige hardware, vil de kunne løse flere opgaver og effektiviteten stige betydeligt.
Det samme niveau af effektiviseringsgevinster kan opnås ved at gøre op med tanken om, at én lagermedarbejder kun plukker til én ordre ad gangen. Herunder får du tre eksempler alternative plukkestrategier:Batchplukning
I stedet for at se hver enkelt ordre som en separat opgave kan man via struktureret indsamling og bearbejdning af ordredata gøre det muligt for lagermedarbejderne at plukke til flere ordrer samtidigt. Dermed reduceres den tid der bruges på at krydse frem og tilbage mellem de enkelte varers placering.
Eller sagt med andre ord: I stedet for at hente den samme varetype på den samme reol og den samme hylde tre gange på en time til tre forskellige ordrer, så vil lagermedarbejderen ved at plukke til tre ordrer samtidigt kunne nøjes med at hente tre varer én gang.
Denne lagerstyringsstruktur hvor man plukker til flere ordrer ad gangen kaldes batchplukning. Gevinsten ved batchplukning er højere effektivitet og færre fejl.
Vi anbefaler batchplukning til alle typer lagre, men især til lagre med mange kvadratmeter eller mange varenumre.Zoneplukning
Zoneplukning kaldes også for samlebåndsmetoden. I stedet for at alle plukkere krydser rundt over hele lageret, inddeles lageret i plukkezoner, som hver enkelt medarbejder (eller en mindre gruppe af medarbejdere) har ansvaret for at plukke fra. Ved at lade plukkerne bevæge sig indenfor et afgrænset område, øges effektiviteten. Både enkelte medarbejdere og grupper kan have ansvar for mere end en zone. En del steder er paller/kasser til opsamling af de enkelte ordrer placeret midt i lageret, som plukkerne fra deres respektive zoner så kører til og fra.
Mere avancerede løsninger er bygget omkring et fysisk samlebånd, hvor ordrekasser fyldes op, mens de passerer igennem de forskellige plukkezoner. Forskellen fra traditionel plukning og batchplukning til zoneplukning er, at ved zonepluk kommer ordrerne til lagermedarbejderne i stedet for omvendt.
Vi anbefaler især zoneplukning til lagre med at højt antal daglige ordrer med mange varelinjer. -
Lad medarbejderne løse flere opgaver
Traditionel online lagerstyring er opbygget omkring meget specifikke roller og arbejdsopgaver. Plukkere plukker, truckførere kører truck og administrationen administrerer.
Men hvorfor ikke droppe silotænkningen og lade den enkelte medarbejder løse de opgaver, der giver mest mulig mening i forhold til det overordnede mål – effektiv og præcis ekspedition af alle ordrer? Et par eksempler:Lad plukkerne printe labels og RFID-tags
Mange lagermedarbejdere bruger en stor del af deres tid på at bevæge sig til fods eller på fire hjul. Derfor er der store effektiviseringsgevinster at hente ved at minimere unødig transporttid på tværs af lageret. Gevinsterne kan høstes ved at gøre det muligt for plukkerne selv at printe labels i stedet for at transportere ordrerne til en central printer eller person, som ikke laver andet end at printe og påsætte labels.
Alt man skal gøre for at minimere lagermedarbejdernes interne transporttid er at investere i bærbare printere eller mobile printere monteret på trucks eller plukkeborde. Ved denne type løsninger ser vi typisk en forøgelse af plukkekapaciteten med 20 – 30 %.
Men der er også strukturelle gevinster at hente. Fx ved at give plukkerne mulighed for også at opmærke varer, kasser eller ordrer med nye stregkoder eller RFID-tags i stedet for at lade det være en opgave, der kun kan løses ved lagerets eksterne docks af andre medarbejdere.
Alt hvad denne ændring kræver, er implementering af Android hardware forbundet til virksomhedens ERP. Kostoptimeringen ved denne ændrede tilgang afhænger af, hvor mange manuelle overdragelser af ordrer og opgaver virksomheden er i stand til at eliminere. Men kan man spare ansættelsen af bare én ekstra medarbejder, er investeringen allerede tjent ind flere gange.Her kan du læse mere om bærbare printere, mobile printere og RFID-tags.
-
Effektivisering af lagerstyringen via 2D stregkodning
En almindelig 1D stregkode er et mønster af lodrette streger i varierende bredde. En 1D stregkode kan kun indeholde en relativt begrænset mængde streger/data, da stregkoden ellers blive for lang (og dermed ikke kan være på varen eller aflæses af stregkodelæsere). En 2D stregkode er en kompakt matrix af sorte og hvide felter (også kendt som en QR-kode), som kan indeholde langt flere data.
Fordele ved 2D koder:
- Lettere at scanne (da de er mindre)
- Mere robuste
- Indbygget fejlkorrektion
- Kan indeholde 4-5 gange så megen information
- Mere alsidige - kan gemme billeder, tekst, URL´er, geoplacering, lyde og andre binære data.
Så ved at skifte til 2D-stregkodning og scanning i modtagelsen, bliver det muligt at registrere og indsamle flere data. Fx kan en enkelt 2D -stregkode give oplysninger om indholdet i en hel karton, kasse eller palle hvilket eliminerer behovet for, at en lagermedarbejder skal åbne og scanne samtlige enheder i en karton, kasse eller på en palle.
Eller sagt på en anden måde: Med 2D koder kan flere emner registreres og flere data indsamles med færre scanninger og medarbejdere. Samtidig bliver det muligt at indsamle og overføre flere data. Data som enten kan bruges til at tilbyde virkomhedens kunder endnu bedre services - eller data som giver mulighede for yderligere tracking af varens vej gennem distributionsleddet og dermed skaber basis for endnu flere effektiviseringer eller identifikation af flaskehalse. -
Vælg robust hardware og prioriter supporten
For mange virksomheder bruger alt for mange interne ressourcer på at forsøge at administrere, servicere og supportere hardware. Det er sådan set forståeligt nok, at man som leder søger at spare penge ved at vælge de billigst mulige scannere, terminaler, printere med mere.
Problemet er bare, at billig hardware er billig af en årsag – der er sparet på kvalitet af både chassis, teknologi og processorer. Derfor går billig hardware langt oftere i stykker og holder langt kortere tid end hardware designet til professionelt brug i industrien.
En anden klassisk besparelse der på sigt bliver meget dyr, er at bede IT-afdelingen om at stå for administrationen og supporten af lagerløsningens soft- og hardware. Vi ser alt for ofte – specielt i virksomheder med små IT-afdelinger – at den rette ekspertise og prioritering ikke er til stede. Det resulterer i for sen og/eller fejlagtige software- og sikkerhedsopdateringer, der fører til fejlkonfigurationer eller deciderede nedbrud. Nedbrud som sænker lagereffektiviteten og leveringstider betydeligt.
Så når man investerer tid og penge i at øge medarbejdernes produktivitet ved at skalere investeringen i lagerstyringsprocesser og -hardware, anbefaler vi kraftigt følgende:
1. Vælg hardware der er designet til at kunne modstå det daglige slid, slag, støv og rystelser i et industrielt miljø
2. Vælg hardware med indbyggede fjernstyringsværktøjer, herunder enhedsdiagnosticerings- og analyseværktøjer.
3. Gør plads til tredjeparts support via fx SOTI Managed Services i det samlede budget for din lagerstyring.Du kan læse mere om, hvilken hardware vi og vores kunder anbefaler her.
Konkrete bud på løsninger, der giver yderligere gevinster
LHerunder har vi samlet en række hardware-produkter. konsulentydelser og softwareløsninger, som virksomheder med en allerede velfungerende lager- og logistikløsning typisk bruger til at opnå yderligere effektiviseringer.
Du er selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak om, hvilke produkter, analyser og softwareløsninger, der vil løfte din virksomheds lager- og logistikløsning mest.
- Optimering via ABC-analyse
- Plukkestrategi
- Multipluk
- Apport WMS-system
- Netværksanalyse
- Optimering via ABC-analyse
- Plukkestrategi
- Multipluk
Vi er altid klar til at hjælpe
Udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig i løbet af to arbejdsdage for en uforpligtende snak om, hvordan du får endnu mere værdi ud af din lager- og logistikløsning.
Relateret indhold
Det bedste ved at handle med Codeex?
Vi er en virksomhed i vækst, og vi vil gerne være endnu større. Det bliver vi kun, hvis vores rådgivning skaber reel værdi og vores service overgår konkurrenternes.
Derfor tager vores rådgivning altid udgangspunkt i din virksomheds forretningsmæssige behov, ikke i vores leverandørers salgsmål. Og når produktet eller servicen er valgt, gør vi en dyd ud af at levere, implementere og supportere med fagligt overskud og et smil på læben.
Men tag ikke vores ord for det – giv os chancen. Vi lover, at vi aldrig gør mindre end vores allerbedste for at gøre dig tilfreds.
Let, datasikker og bæredygtig genanvendelse
af dit IT-udstyr
Som en del af vores service tilbyder vi vores kunder at håndtere deres brugte IT-udstyr. Du er altid velkommen til at kontakte os for et uforpligtende bud på, hvad dit brugte IT-udstyr er værd.
Få et godt og gratis råd
Med mere end 20 års erfaring har vi set 100-vis af lager- og logistikløsninger.
Vil du have et godt og gratis råd til, hvordan du tager din lagerstyring til næste niveau, så er du altid velkommen til at kontakte mig.
Johnny Nørgaard
Partner og ekspert i lager- og logistikløsninger
Telefon: 7671 0000
E-mail: jn@codeex.dk
Kalender: Book et møde med mig her