Heldigvis arbejder flere og flere virksomheder for at realisere de store besparelser og effektiviseringer, som en digitalisering af lager og distribution giver. Salget af håndterminaler, stregkodeløsninger og plukkevogne mm. er støt stigende.
Men uden en effektiv og meningsfuld integration med virksomhedens ERP-system er den realiserede værdi til at overse. Derfor er rigtig mange virksomheder i gang med at udvikle og programmere deres egen integrations-software. Det skulle de tage at lade være med.
Den dybe lager-tallerken er opfundet …
Rigtig mange virksomheders udgangspunkt er, at deres behov, lagerprocesser, distribution og vare-flow er helt unikke og derfor kræver en skræddersyet software-integration for datastyring og -distribution mellem lagerets stregkodeløsning og virksomhedens ERP. Det er i langt de fleste tilfælde en fejlagtig antagelse.
Dybest set er den basale proces stort set altid den samme på tværs af brancher og størrelsesforhold:
Vare kommer ind –> vare placeres på lagerplads -> vare bestilles –> vare findes og pakkes -> ordre lastes –> > vare distribueres til modtager.
Derfor er der selvfølgelig også opstået et marked for leverandører af standard-software, som kost-effektivit kan sikre den rette integration af de i processen indsamlede data. Typisk tilbyder disse leverandører en standard app-baseret løsning med mulighed for tilkøb af konkrete funktioner. Se eksempler på standardløsninger for lager her.
… og den er billigere end du tror
Der er selvfølgelig forskel i pris og ydelser leverandørerne imellem. Men en månedlig licensafgift på 3.000 kr. for en standard integrationsløsning til 6 – 10 håndterminaler er absolut realistisk. Og selve integrationen kan typisk klares på 2 til 5 dage, så er man oppe at køre.
Brug de interne ressourcer til det, de er bedst til
Vælger man at udvikle sin egen integrations-løsning, skal man ikke alene starte helt forfra. Man skal også afsætte en masse interne ressourcer, som sjældent har erfaring med udvikling af software til lager og distribution.
Udregner man timeforbruget til dette og lægger værdien af de opgaver, som de interne ressourcer samtidig ikke får løst pga. mangel på tid, er det meget svært at argumentere for at udvikle sin egen integrationsløsning. Og så er tidsforbruget til den efterfølgende integration, support og opdateringer af android ikke engang taget med i regnestykket.
Sidst men absolut ikke mindst, er man som virksomhed meget sårbar, hvis den internt ansvarlige for udviklingen beslutter sig for at skifte job.
Vi samarbejder med alle – men vi anbefaler Little Beacon
Med mere end 20 års erfaring med udvikling og salg af lager- og logistikløsninger har vi i Codeex set en lang række eksempler på vellykkede integrationsløsninger.
Vi har samarbejdet med flere forskellige leverandører om integration af vores kunders ERP-system med hard- og software. Skal vi anbefale én samarbejdspartner, vil det dog være Little Beacon. Vi har løst flere opgaver sammen for både små, mellemstore og store virksomheder. Og hver gang har både standardløsninger, tilkøbsløsninger og implementering været løst perfekt.
Her kan du læse mere om fordele samt se listepriser for Little Beacons løsninger.