RFID tags bliver mere og mere udbredte, specielt i detail- og medicinalvirksomheder samt i brancher, hvor sporing og registrering af store antal varer er nødvendigt. Læs mere om RFID teknologien og dens fordele her.
FRID tagging (Radio-Frekvens-IDentifikation) er en teknologi, som bruger radiobølger til at kommunikere den eksakte lokation og det eksakte antal varer/enheder via et ”tag” på hver enkelt vare. "Tag´en" udsender radiobølger, der registreres af en RFID scanner, som sender alle data videre til virksomhedens ERP-system eller WMS.
Fordi identifikationen foregår via tags, der konstant udsender radiobølger, kan registreringen foretages uanset hvor varen eller personen befinder sig, da manuel scanning af stregkodedata ikke er nødvendig.
Det er med andre ord ikke nødvendigt at pege en fysisk scanner mod en synlig stregkode for at registrere hver enkelt vare.
En anden fordel ved RFID tags er, at man kan aflæse hundrede eller tusindvis af tags samtidigt. Det øger især effektiviteten af dataindsamlingen for virksomheder, som arbejder med store kvanta.
RFID tags gør det desuden muligt at overføre langt flere produktinformationer end det er muligt med 1D og 2D-stregkoder. Dermed bliver det muligt at sikre bedre sporbarhed af produkter, mere effektiv datafangst samt at eliminere risikoen for menneskelige fejl.
Sidst men ikke mindst, kan man afhængigt af den konkrete løsning kan man minimere eller helt undgå at investere i manuelle stregkodelæsere eller håndterminaler til alle lagermedarbejdere.
Svaret er ”både og”. Til aflæsning af store kvanta vil man typisk aflæse data via antenner opstillet ved lagerdocks eller mellem specifikke områder på et lager (eller et messecenter, et hospital etc.)
Til aflæsning af mindre mængder enheder kan en scanner udstyret med en indbygget ”målrettet” antenne fungere på samme måde som en traditionel scanner for aflæsning af stregkoder. Blot vil aflæsningen være langt hurtigere og fejl opstået på grund af ødelagte eller beskadigede 1D- eller 2D-stregkoder, vil ikke længere være et problem.
En anden væsentlig fordel er, at da scanning/dataindsamling via RFID-tags er langt hurtigere end via traditionelle stregkoder, kan et helt lager scannes på få timer og med minimal investering i scannerudstyr.
Da vare- og transportinformationen for hver enkelt enhed ikke skal aflæses manuelt med en scanner, kan man med en RFID løsning langt hurtigere registrere store antal varer eller ordrer.
Fx kan alle varer registreres automatisk via målrettede antenner/aflæsere placeret ved ind- og udkørsel fra lagerområder eller lagerdocks, hvorefter deres ønskede placering på lageret automatiske overføres til de truckførere eller lagerrobotter, som skal placere varerne på lagerpladserne.
Fordi man ikke behøver adgang til fysisk scanning af hver enkelt vare, kan der stables langt tættere og dermed flere varer på samme antal kvadratmeter.
Endnu en fordel ved RFID-teknologien er, at man i samme sekund en vare eller ordre placeres forkert, så opdages fejlen. Desuden kan man med det samme lokalisere fejlen og forhindre gentagelser. Sandsynligheden for at fejlordrer når helt ud til kunden bliver med RFID-tags nærmest lig 0.
RFID-tags kan desuden bruges til at identificere områder eller processer, der bør optimeres.
Installerer man en fast RFID-læser i et portalområde bliver det muligt at spore sine gaffeltrucks bevægelse fra de henter work-in-process (WIP) varer fra produktionsanlægget til de flytter varer og ordrer til andre produktionsområder, og når varer køres til lageret eller til læssedocken.
Denne sporingsmulighed giver ledelse, medarbejderteams og forsyningskædepartnere mulighed for at optimere vareflowet, begrænse flaskehalse og undgå varemangel før problemerne eskalerer.
Fordi RFID-teknologien er velegnet til registrering af store mængder produkter, personer der bevæger sig rundt eller produkter, hvor fysisk scanning er umulig, bliver RFID oftest anvendt indenfor bl.a. logistik, produktions-, hotel- og eventbranchen samt på hospitaler.
Vil du vide mere om fremtidens teknologier for lagerstyring som fx droner og VR-briller, så hent eBooken ”Et kig ind i fremtiden” her.
Vil du være sikker på at få næste uges tips til effektivisering af lager- og logistikløsninger så, tilmeld dig vores nyhedsbrev her - eller følg os på linkedin.
Kontakt partner og ekspert i lager- og logistikløsninger Johnny Nørgaard på jn@codeex.dk eller på 76710000 for en gratis analyse af din lagerstyring eller for et uforpligtende tilbud på hardware og dataintegration.