Skip to the main content.

3 min read

Outsourcing af IT: Hvornår giver det mening?

Featured Image

For mindre og mellemstore virksomheder er det en udfordring at opretholde en effektiv IT-afdeling, der både kan håndtere den daglige drift og samtidig udvikle og implementere nye strategiske løsninger.

Outsourcing er den oplagte løsning. Men hvilke funktioner og opgaver giver det mest mening at outsource?  Læs vores bud på et svar her. 

IT-afdelinger på mindre end tre personer er typisk ofte for små til at sikre de rette kompetencer til både den daglige drift og den nødvendige udvikling af IT-infrastruktuen samt – ikke mindst – til at sikre den nødvendige IT-sikkerhed på netværket og hos brugerne. Simpelthen fordi disse tre hovedopgaver – drift, udvikling og IT-sikkerhed – kræver flere specialistkompetencer end tre personer kan dække.

Dermed ikke sagt, at en intern IT-afdeling mindst skal bestå af fire eller flere personer. Det kan sagtens give mening at have en eller flere generalister ansat til at overvåge den daglige drift, servicere generelt samt til at udføre simple patches og prioriterede udviklingsopgaver. Man skal blot være afklaret med, at dette er den næstbedste løsning. 



Derfor er outsourcing den bedste løsning

Men hvad er så den bedste løsning? Det er outsourcing. Ligegyldigt hvilke opgaver, man vælger at outsource får man altid adgang til specialister med den nyeste teknologiske viden og stor erfaring med at implementere.



website-blog-article-outsourcing-af-it-hvornaar-giver-det-mening-01

Hvilke områder man bør outsource, afhænger af virksomhedens konkrete behov og de eksisterende IT-kompetencer. 

Herunder finder du et eksempel på typiske opgaver, hvor det giver mening at outsource. 



1. Daglig IT-support og brugerhjælp

En ekstern IT-support kan ofte tilbyde hurtigere og mere effektiv hjælp til kolleger med glemte password, softwareproblemer og lignende dagligdagsproblemer. 

Samtidig frigøres de interne ressourcer således, at de i stedet kan fokusere på udvikling og implementering af løsninger, som direkte gavner virksomheds vækst eller effektivitet.

2. Overvågning og vedligeholdelse af netværk

At sikre et stabilt og sikkert netværk kræver konstant overvågning og vedligeholdelse. Ved at outsource denne opgave til en ekstern partner får virksomheden adgang til specialiseret ekspertise og avancerede overvågningsværktøjer.

Det sikrer høj oppetid og hurtig respons ved netværksproblemer, hvilket er essentielt for at opretholde en problemfri drift.

3. Sikkerhed og backup

IT-sikkerhed er en kompleks og kontinuerligt skiftende opgaver, som kræver specialiseret viden.

Outsourcing af fx implementering af sikkerhedsprotokoller, regelmæssige sikkerhedsopdateringer, penetrationstests og overvågning af trusler, giver virksomheden adgang til de nyeste teknologier og implementeringsmetoder.

Desuden sikrer ekstern backup af data, at virksomheden hurtigt kan gendanne data i tilfælde af datatab.

4. Softwareopdateringer og patch management

At holde alle systemer og software opdateret er en tidskrævende men også nødvendig opgave, hvis man IT-infrastrukturen skal yde optimalt og samtidig være beskyttet mod sikkerhedstrusler. Ved at outsource softwareopdateringer og patch management kan virksomheden sikre, at alle systemer altid er opdaterede uden at belaste de interne ressourcer.

5. IT-infrastruktur og cloud-løsninger

Implementering og vedligeholdelse af IT-infrastruktur og cloud-løsninger er kompliceret og kræver specialiseret viden. Outsourcing af opgaverne til en erfaren IT-partner sikrer, at virksomheden får de mest (kost)effektive løsninger. En ekstern partner kan også hjælpe med at skalere løsningerne i takt med virksomhedens vækst.

DANTECH har udliciteret hele sit IT-setup for at kunne fokusere 100 % på på vækst.

6. Projektstyring og IT-udvikling

Udvikling af nye systemer eller implementering af store softwareløsninger, kan drage stor fordel af ekstern ekspertise.

Outsourcing af projektstyring og IT-udvikling sikrer, at projekterne bliver leveret til tiden og inden for budgettet, samtidig med at virksomhedens interne IT-team kan fokusere på daglig drift og andre vigtige opgaver.


7. Helpdesk-tjenester

En ekstern helpdesk-tjeneste tilbyder 24/7 support til virksomhedens medarbejdere, hvilket især er vigtigt for virksomheder med global tilstedeværelse eller medarbejdere, der arbejder uden for normale kontortider.



website-blog-article-outsourcing-af-it-hvornaar-giver-det-mening-02


Vælg den rette partner

En partner skal selvfølgelig kunne levere de rette kompetencer – og i rette tid. Men man bør også kigge på om ens egen virksomhed har den rette størrelse i forhold til partnerens øvrige kunder.

Er man som virksomhed en lille fisk i en stor sø, vil man typisk få begrænset adgang til partnerens spidskompetencer. Desuden vil man med stor sandsynligved blive nedprioriteret til fordel for større kunder i tilfælde af generelle nedbrud.

Omvendt skal man også være opmærksom på, om partneren har kompetencer og kapacitet nok til at løse alle virksomhedens opgaver. Ellers kan man lige så godt bare ansætte flere interne ressourcer i stedet.

Sådan driver én mand IT-afdelingen for 350 ansatte.



Flere input til en stabil og kosteffektiv drift?

Vil du være sikker på at få næste uges tips til en mere sikker, effektiv og fleksibel arbejdsplads, så tilmeld dig vores nyhedsbrev her - eller følg os på linkedin.



Vil du vide mere om dine muligheder?

Vi er altid klar til en uforpligtende snak om, hvilken drift- og supportaftale som giver den bedste IT-drift og økonomi for din virksomhed. 

Du er selvfølgelig også altid velkommen til at kontakte salgsdirektør Frederik Bentler på fb@codeex.dk eller på 76 71 00 00.

Få mere viden og inspiration her

Er din patching systematiseret eller tilfældig?

Er din patching systematiseret eller tilfældig?

Alle IT-ansvarlige ved, hvor vigtig systematisk patching er for T-sikkerheden, maksimal oppetid og minimering af problemer i organisationen. Desværre...

Read More
Giv IT-afdelingen mere tid til udvikling

Giv IT-afdelingen mere tid til udvikling

IT-afdelingens medarbejdere er oftest for dyre og dygtige til at fungere som en servicefunktion for medarbejdere, der har glemt deres password. Se...

Read More
Outsourcing af IT: Hvornår giver det mening?

Outsourcing af IT: Hvornår giver det mening?

For mindre og mellemstore virksomheder er det en udfordring at opretholde en effektiv IT-afdeling, der både kan håndtere den daglige drift og...

Read More