Kombintationen af mangel på arbejdskraft samt fordelene ved hjemmearbejde gør, at man som virksomhed skal kunne tilbyde fleksibilitet for at tiltrække og fastholde medarbejdere. Men hvad er ”fleksibilitet” i helt konkret? Og hvordan tilbyder man det som virksomhed? Det kan du læse mere om her.
I de seneste år har ansatte over hele verden set fordelene ved at arbejde fleksibelt i forhold til lokation. Man ønsker accept og de tekniske muligheder for at kunne arbejde både hjemme, på kontoret og på farten - og uden for "normal" arbejdstid.
I undersøgelsen ’The State of Hybrid Work Report 2022’ fra Owl Labs deltog 2.000 personer fra i Norden, heraf 500 fra Danmark.
36 procent af arbejdstagerne i Danmark ville sige nej tak til jobs uden fleksible arbejdstider, mens 29 procent af de adspurgte ville sige nej tak til jobs, hvis de skulle arbejde fuld tid fra virksomhedens kontor.
Helt konkret betyder medarbejdernes ønske om ”fleksibilitet” altså to ting:
Derfor er virksomheder som ønsker at fastholde og tiltrække dygtige medarbejdere nød til at tilbyde to eller tre faste hjemmearbejdsdage (mindst!) samt at bryde fri af tanken om, at arbejdstiden er 8 til 16 eller 9 til 17.
HR-afdelingen er naturligvis den interne afdeling, som har det største ansvar for at sikre, at virksomheden kan tilbyde den fornødne fleksibilitet. Kontrakter, processer, ledelsesformer og KPI´er skal tilpasses medarbejdere, som slet ikke eller kun delvist møder ind på kontoret i løbet af ugen. Men også en anden intern afdeling bliver udfordret: IT-afdelingen.
Én ting er at tilbyde fuld datasikkerhed, ergonomisk korrekt indstillet udstyr og lynhurtig service og support, når alle medarbejderne er samlet hver dag på kontoret.
Noget helt andet er at sikre det samme, når hovedparten af medarbejderne arbejder hjemme, på farten, i udlandet eller hos kunderne.
Det har de globale IT-leverandører for længe siden indset og har derfor hver især udviklet løsninger, som de promoverer massivt. Løsningerne inkluderer blandt andet bærbare med ekstra høj endpoint security, data backup løsninger samt fleksible service- og supportløsninger.
Med andre ord er det ikke løsninger og muligheder, man som IT-ansvarlig mangler. Udfordringen er snarere, hvilken hardware, hvilken software, backup og support-løsning, man bør vælge.
Ud fra vores tekniske indsigt og vores kunders feedback anbefaler vi bærbare og skærme fra HP, tastaturer fra RollerMouse, netværkssikkerhed fra Cisco og data backup fra Acronis.
Vil du have hjælp til at vælge den helt rette hardware til dine kolleger, så hent guiden "Sådan vælger du den rette hardware til kollegerne" her.
Vil du holde dig opdateret om fremtidens IT-løsninger, så tilmeld dig vores nyhedsbrev her. Eller følg os på linkedin.
Du er også altid velkommen til at kontakte mig for en uforpligtende snak om, hvordan du og din virksomhed får den bedst mulige support, udvikling og sikkerhed.