En del af de virksomheder vi møder, har allerede formået at etablere et klart strategisk mål for deres lagerstyringssystem inkl. tydelige KPI´er for alle relevante dele af organisationen og de enkelte medarbejdere. Effektiviseringsgevinsterne er identificeret, siloerne er nedbrudt, support og service af scannere, terminaler og integrationen er i de rette hænder og et effektivt lagerstyringsprogram til virksomhedens ERP er implementeret. Virksomhedens lagerstyringssystem og lagerstyringsprogram er med andre ord klar til at høste gevinsterne på næste udviklingsniveau.
Har du følgende overvejelser og tanker – eller bliver du bedt om at overveje dem – i forhold til dit lagerstyringssystem og dit lagerstyringsprogram er det tid at tage det næste udviklingsskridt:
Her er det ikke længere primært valg og implementering af konkret udstyr som skal overvejes. I stedet skal man fokusere på det overordnede lagerstyringssystem samt tilpasning af virksomhedens lagerstyringsprogram samt processerne på lageret og medarbejdernes roller. Fx er det ikke en naturlov at én medarbejder pakker én ordre. Eller at man skal nøjes med den sparsomme information, der kan lagres i 1D-stregkoder.
Traditionelle lagerstyringssystemer er opbygget omkring meget specifikke roller og arbejdsopgaver. Plukkere plukker, truckførere kører truck og administrationen administrerer.
Men hvorfor ikke droppe denne silo-tilgang og lade den enkelte medarbejder løse de opgaver, der giver mest mulig mening i forhold til det overordnede mål – effektiv og præcis ekspedition af alle ordrer?
Mange lagermedarbejdere bruger en stor del af deres tid på at bevæge sig til fods eller på fire hjul. Derfor er der store effektiviseringsgevinster at hente ved at minimere unødig transporttid på tværs af lageret. Gevinsterne høstes ved at vælge et lagerstyringssystem, der gør det muligt for plukkerne selv at printe labels i stedet for at transportere ordrerne til en central printer eller person, som ikke laver andet end at printe og påsætte labels.
Alt man skal gøre for at minimere lagermedarbejdernes interne transporttid er at investere i bærbare printere eller mobile printeremonteret på trucks eller plukkeborde. Ved denne type løsninger ser vi typisk en forøgelse af plukkekapaciteten med 20 – 30 %.
Du kan læse mere om, hvilken hardware vi og vores kunder anbefaler her.
Selv det mest avancerede og bedst implementerede lagerstyringsprogram er ikke bedre end de data, lagerstyringsprogrammet bliver fodret med. En 1D stregkode kan kun indeholde en relativt begrænset mængde streger/data, da stregkoden ellers blive for lang (og dermed ikke kan være på varen eller aflæses af stregkodelæsere). En 2D stregkode er en kompakt matrix af sorte og hvide felter (også kendt som en QR-kode) og kan derfor indeholde langt flere data.
Ved at skifte til 2D-stregkodning og scanning i modtagelsen, bliver det muligt at registrere og indsamle flere data og dermed få mest mulig værdi ud af virksomhedens lagerstyringssystem. Fx kan en enkelt 2D -stregkode give oplysninger om indholdet i en hel karton, kasse eller palle hvilket eliminerer behovet for, at en lagermedarbejder skal åbne og registrere hver enkelt enhed i en karton, kasse eller palle. Samt giver et langt mere præcist og hurtigere opdateret overblik over lagerstatus og forsendelser.
Desuden kan man med 2D koder registrere flere emner og data med færre scanninger og medarbejdere.
For at høste det fulde udbytte af en overgang til et lagerstyringssystem med udgangspunkt i 2D-koder, skal medarbejderne have adgang til Android håndterminaler og virksomheden skal have et lagerstyringsprogram, som er tæt integreret med virksomhedens og ERP. Til gengæld er der store optimeringsgevinster at hente, og kan man spare ansættelsen af bare én ekstra medarbejder, er investeringen allerede tjent ind flere gange.
Læs mere om effektiv og sikker integration af lagerstyringsprogram til virksomhedens ERP.
At give lagermedarbejderne mulighed for at løse flere typer af opgaver er den lige vej til effektiviseringsgevinster. Det samme niveau af effektiviseringsgevinster kan opnås ved at gøre op med tanken om, at én lagermedarbejder kun plukker til én ordre ad gangen. Alternativerne til denne traditionelle tankegang er batchplukning og zoneplukning.
Tidligere var det ikke usædvanligt, at integrationen af et lagerstyringssystem dybt inde i virksomhedens ERP tog lang tid og gav risiko for driftsforstyrrelser. Heldigvis har en ny type integrationssoftware, der i stedet lægges "på toppen" af virksomhedens ERP kraftigt reduceret risikoen samt forkortet integrationsprocessen til kun tre dage.
En anden fordel er, at tid og udgifter til vedligehold og opdateringer af integrationsløsningen nu ligger hos leverandøren. Desuden prioriteres sikkerhedsopdatereringer typisk højere hos en eksterne leverandør-
En software baseret integrationsløsning er muligt til stort set alle typer og generationer af ERP-systemer; herunder Microsoft Dynamics AX/NAV/BC/365/CX5, Uniconta, IBM, SAP, SAP Business One, Visma og Visma.net, samt styresystemerne IOS og Android.
Det er billigere end du tror
Der er selvfølgelig forskel i pris og ydelser på integrationsløsningerne fra de forskellige leverandører. Men en månedlig licensafgift på 3.000 kr. for en standard integrationsløsning til 6 – 10 håndterminaler er absolut realistisk.
Som oftest er det ikke nødvendigt at opgradere eller ændre virksomhedens netværk. Men derfor anbefaler vi alligevel altid, at man starter med at tjekke, om virksomhedens netværk er gearet til forsat effektiv dataudveksling mellem lager, administration og kunder: Fra receptionen og administrationen til lager-docken og helt ud i det yderste hjørne af lageret. Samtidig bør man også tjekke om netværkskapaciteten også på sigt vil være i stand til at håndtere den øgede datamængde, som registrering af fremtidens stregkoder, QR- og RFID-koder (snart) vil kræve. For uden et stabilt netværk mister man gevinsten ved at forbedre sit lagerstyringssystem.
På større lagre eller på lagre med specielle fysiske forhold er et Site Survey ofte en god ide. Dermed afdækkes "blind spots" på grund af massive lagervarer, udfordringer i form af lagerhylder, skift mellem flere switches etc.
Som del af en Site Survey vurderes det desuden om netværket kan skaleres til behovet for fx trådløse labelprintere og pc’ere, IP-telefoni, voice-picking eller andet.
En Site Survey afsluttes og opsummeres i en rapport over behovene og de fornødne tekniske løsninger. Dermed kan rapporten efterfølgende bruges som montagevejledning for de teknikere og elektrikere, som evt. skal optimere netværket.
Er du usikker på, hvordan du tager din lagerstyring til det næste niveau, så læs mere om lagerstyring her. Du er også altid velkommen til en uforpligtende snak om dine udfordringer og muligheder med partner og ekspert i lager- og logistikløsninger Johnny Nørgaard; jn@codeex.dk eller 40 10 99 57.