Skip to the main content.

4 min read

Klar til at tage dit lagerstyringssystem til næste niveau?

Featured Image

En del af de virksomheder vi møder, har allerede formået at etablere et klart strategisk mål for deres lagerstyringssystem inkl. tydelige KPI´er for alle relevante dele af organisationen og de enkelte medarbejdere. Effektiviseringsgevinsterne er identificeret, siloerne er nedbrudt, support og service af scannere, terminaler og integrationen er i de rette hænder og et effektivt lagerstyringsprogram til virksomhedens ERP er implementeret. Virksomhedens lagerstyringssystem og lagerstyringsprogram er med andre ord klar til at høste gevinsterne på næste udviklingsniveau.

Har du følgende overvejelser og tanker – eller bliver du bedt om at overveje dem – i forhold til dit lagerstyringssystem og dit lagerstyringsprogram er det tid at tage det næste udviklingsskridt:


  • Kan medarbejderne udstyres til at dække flere roller i vareflowet?

  • Hvilke tekniske løsninger kan effektivisere vores lagerstyringssystem yderligere?

  • Findes der mere effektive plukkestrategier?

optimering af lagerstyringssystemet med real-time data og pick-by-voice lagerstyringssystem



Her er det ikke længere primært valg og implementering af konkret udstyr som skal overvejes. I stedet skal man fokusere på det overordnede lagerstyringssystem samt tilpasning af virksomhedens lagerstyringsprogram samt processerne på lageret og medarbejdernes roller. Fx er det ikke en naturlov at én medarbejder pakker én ordre. Eller at man skal nøjes med den sparsomme information, der kan lagres i 1D-stregkoder.

Fleksibelt lagerstyringssystem understøtter forskellige opgaver

Traditionelle lagerstyringssystemer er opbygget omkring meget specifikke roller og arbejdsopgaver. Plukkere plukker, truckførere kører truck og administrationen administrerer.

Men hvorfor ikke droppe denne silo-tilgang og lade den enkelte medarbejder løse de opgaver, der giver mest mulig mening i forhold til det overordnede mål – effektiv og præcis ekspedition af alle ordrer?

Nyt lagerstyringssystem sparer tusindvis af skridt

Mange lagermedarbejdere bruger en stor del af deres tid på at bevæge sig til fods eller på fire hjul. Derfor er der store effektiviseringsgevinster at hente ved at minimere unødig transporttid på tværs af lageret. Gevinsterne høstes ved at vælge et lagerstyringssystem, der gør det muligt for plukkerne selv at printe labels i stedet for at transportere ordrerne til en central printer eller person, som ikke laver andet end at printe og påsætte labels.


optimering af lagerets workflow med mobile labelprintere lagerstyringssystem



Alt man skal gøre for at minimere lagermedarbejdernes interne transporttid er at investere i bærbare printere eller mobile printeremonteret på trucks eller plukkeborde. Ved denne type løsninger ser vi typisk en forøgelse af plukkekapaciteten med 20 – 30 %.

Du kan læse mere om, hvilken hardware vi og vores kunder anbefaler her.



Få mere ud af dit lagerstyringssystem med 2D stregkoder

Selv det mest avancerede og bedst implementerede lagerstyringsprogram er ikke bedre end de data, lagerstyringsprogrammet bliver fodret med. En 1D stregkode kan kun indeholde en relativt begrænset mængde streger/data, da stregkoden ellers blive for lang (og dermed ikke kan være på varen eller aflæses af stregkodelæsere). En 2D stregkode er en kompakt matrix af sorte og hvide felter (også kendt som en QR-kode) og kan derfor indeholde langt flere data.



Fordele ved 2D koder:
  • Lettere at scanne (da de er mindre)

  • Mere robuste

  • Indbygget fejlkorrektion

  • Kan indeholde 4-5 gange så megen information

  • Mere alsidige - kan gemme billeder, tekst, URL´er, geoplacering, lyde og andre binære data.

optimering med label- og etiketprintere der kan både 1d og 2d print lagerstyringssystem


Ved at skifte til 2D-stregkodning og scanning i modtagelsen, bliver det muligt at registrere og indsamle flere data og dermed få mest mulig værdi ud af virksomhedens lagerstyringssystem. Fx kan en enkelt 2D -stregkode give oplysninger om indholdet i en hel karton, kasse eller palle hvilket eliminerer behovet for, at en lagermedarbejder skal åbne og registrere hver enkelt enhed i en karton, kasse eller palle. Samt giver et langt mere præcist og hurtigere opdateret overblik over lagerstatus og forsendelser.

Desuden kan man med 2D koder registrere flere emner og data med færre scanninger og medarbejdere.



Håndterminaler og lagerstyringssystem der giver overskud

For at høste det fulde udbytte af en overgang til et lagerstyringssystem med udgangspunkt i 2D-koder, skal medarbejderne have adgang til Android håndterminaler og virksomheden skal have et lagerstyringsprogram, som er tæt integreret med virksomhedens og ERP. Til gengæld er der store optimeringsgevinster at hente, og kan man spare ansættelsen af bare én ekstra medarbejder, er investeringen allerede tjent ind flere gange.

Læs mere om effektiv og sikker integration af lagerstyringsprogram til virksomhedens ERP.



Overvej nye plukkestrategier

At give lagermedarbejderne mulighed for at løse flere typer af opgaver er den lige vej til effektiviseringsgevinster. Det samme niveau af effektiviseringsgevinster kan opnås ved at gøre op med tanken om, at én lagermedarbejder kun plukker til én ordre ad gangen. Alternativerne til denne traditionelle tankegang er batchplukning og zoneplukning.


Overvej nye plukkestrategier lagerstyringssystem



Nyt lagerstyringssystem på 3 dage

Tidligere var det ikke usædvanligt, at integrationen af et lagerstyringssystem dybt inde i virksomhedens ERP tog lang tid og gav risiko for driftsforstyrrelser. Heldigvis har en ny type integrationssoftware, der i stedet lægges "på toppen" af virksomhedens ERP kraftigt reduceret risikoen samt forkortet integrationsprocessen til kun tre dage.

En anden fordel er, at tid og udgifter til vedligehold og opdateringer af integrationsløsningen nu ligger hos leverandøren. Desuden prioriteres sikkerhedsopdatereringer typisk højere hos en eksterne leverandør-

En software baseret integrationsløsning er muligt til stort set alle typer og generationer af ERP-systemer; herunder Microsoft Dynamics AX/NAV/BC/365/CX5, Uniconta, IBM, SAP, SAP Business One, Visma og Visma.net, samt styresystemerne IOS og Android.

Det er billigere end du tror

Der er selvfølgelig forskel i pris og ydelser på integrationsløsningerne fra de forskellige leverandører. Men en månedlig licensafgift på 3.000 kr. for en standard integrationsløsning til 6 – 10 håndterminaler er absolut realistisk.


er dit lagers netværk stabilt nok? lagerstyringssystem



Er dit netværk stabilt (nok)?

Som oftest er det ikke nødvendigt at opgradere eller ændre virksomhedens netværk. Men derfor anbefaler vi alligevel altid, at man starter med at tjekke, om virksomhedens netværk er gearet til forsat effektiv dataudveksling mellem lager, administration og kunder: Fra receptionen og administrationen til lager-docken og helt ud i det yderste hjørne af lageret. Samtidig bør man også tjekke om netværkskapaciteten også på sigt vil være i stand til at håndtere den øgede datamængde, som registrering af fremtidens stregkoder, QR- og RFID-koder (snart) vil kræve. For uden et stabilt netværk mister man gevinsten ved at forbedre sit lagerstyringssystem.

Få et Site Survey

På større lagre eller på lagre med specielle fysiske forhold er et Site Survey ofte en god ide. Dermed afdækkes "blind spots" på grund af massive lagervarer, udfordringer i form af lagerhylder, skift mellem flere switches etc.

Som del af en Site Survey vurderes det desuden om netværket kan skaleres til behovet for fx trådløse labelprintere og pc’ere, IP-telefoni, voice-picking eller andet.

En Site Survey afsluttes og opsummeres i en rapport over behovene og de fornødne tekniske løsninger. Dermed kan rapporten efterfølgende bruges som montagevejledning for de teknikere og elektrikere, som evt. skal optimere netværket.



Få et bedre lagerstyringssystem

Er du usikker på, hvordan du tager din lagerstyring til det næste niveau, så læs mere om lagerstyring her. Du er også altid velkommen til en uforpligtende snak om dine udfordringer og muligheder med partner og ekspert i lager- og logistikløsninger Johnny Nørgaard; jn@codeex.dk eller 40 10 99 57.

Få mere viden og inspiration her

Er din patching systematiseret eller tilfældig?

Er din patching systematiseret eller tilfældig?

Alle IT-ansvarlige ved, hvor vigtig systematisk patching er for T-sikkerheden, maksimal oppetid og minimering af problemer i organisationen. Desværre...

Read More
Giv IT-afdelingen mere tid til udvikling

Giv IT-afdelingen mere tid til udvikling

IT-afdelingens medarbejdere er oftest for dyre og dygtige til at fungere som en servicefunktion for medarbejdere, der har glemt deres password. Se...

Read More
Outsourcing af IT: Hvornår giver det mening?

Outsourcing af IT: Hvornår giver det mening?

For mindre og mellemstore virksomheder er det en udfordring at opretholde en effektiv IT-afdeling, der både kan håndtere den daglige drift og...

Read More