Nyhedsarkiv

Hvad er ligheden mellem en firmabil og en bærbar?

Skrevet af Charlotte Fredsgaard | 02. juli 2021

Hvor mange virksomheder bruger flere millioner årligt på indkøb af firmabiler? Og hvor mange firmaer har eget værksted og egne mekanikere ansat til at servicere og reparere medarbejdernes firmabiler? Ikke mange … af indlysende årsager. Men hvorfor er det så, at de selvsamme virksomheder nærmest pr. automatik binder store investeringer i indkøb af hard- og software samt oprettelse og drift af IT-afdelinger med mange ansatte?

Fordelene ved at lease en virksomheds bilflåde i stedet for at eje den er mange og indlysende: Mindre kapitalbinding, ingen ansatte til at servicere og ingen ekstra udgifter til løbende reparationer. Samlet set besparelser på flere millioner årligt. Med andre ord er leasing et indlysende alternativ til at købe og servicere en bilflåde selv. Men hvorfor ikke høste de samme fordele på andre områder af virksomhedens drift?

… eller hvad er forskellen på en mekaniker og en IT-supporter?
Når det kommer til virksomhedens hard- og software derimod, så forekommer det alle virksomheder fuldstændig naturligt at købe alt kontant samt at oprette og ansætte en hel IT-afdeling.

Men hvad er egentlig forskellen på at have sit eget værksted og egne mekanikere til at skifte bremser og reparere ridser på sælgernes biler og på at have sin egen IT-afdeling og egne supportere til at opdatere programmer og sikkerhedsindstillingerne på regnskabsafdelingens bærbare?


Set fra et økonomisk perspektiv er forskellen forsvindende lille. Alligevel er det kun de færreste virksomheder, hvor det at minimere investeringerne i hard- og software samt i drift af den tilhørende supporten og reparation er et strategisk mål. Selvom der er rigtig mange penge at spare samt frigørelse af tid til strategiske IT-projekter at vinde. Måske skyldes det, at alternativerne ikke er gode nok endnu? Der ser vi nærmere på herunder.

Computer-as-a-service giver kun den halve gevinst
Det er allerede nu muligt at undgå kapitalbinding i hardware via computer-as-a-service løsninger. Skåret ind til benet går computer-as-a-service ud på, at man i stedet for at købe virksomhedens computere i stedet lejer dem af en leverandør. Derved undgår man kapitalbindingen, men man skal stadigvæk selv supportere og servicere dem. Det er med andre ord kun en halv løsning. (Lidt ligesom hvis man lejede sine firmabiler men selv stadig stod for al service og reparation.)

Nye løsninger giver nye muligheder
Arbejdsplads-as-a-service er et nyt koncept, hvor virksomheden ikke alene slipper for at binde kapital til indkøb af hard- og software. Man slipper også for at bruge IT-afdelingens dyrebare tid på glemte passwords og diverse opdateringer samt sikrer et konsekvent højt sikkerhedsniveau.

Med arbejdsplads-as-a-service får man udover bærbare til alle medarbejdere dansk udkørende reparation og support, en sikker VPN-forbindelse overalt samt automatisk udrulning og opdatering af alle relevante bruger- og sikkerhedsprogrammer. Eller sagt med andre ord – præcis den samme problemløse drift af medarbejdernes arbejdspladser som af deres firmabiler. Arbejdsplads-as-a-service er et koncept udviklet af Fujitsu og Codeex. Du kan læse mere om arbejdsplads-as-a-service her.

Hva´ koster´n? Og hva´ ka´den?
Ligesom der er forskel på, om man leaser en Mercedes eller en Mondeo, så afhænger den månedlige udgift af antal, og hvilken model man vælger. For standardløsningen er den månedlige udgift pr. arbejdsplads 311 kr./md pr. bruger ved minimum 125 enhederHeri indgår blandt andet Fujitsu Lifebook U7 med Intel Gen. 11 processor, dansk support og udkørende reparation og VPN forbindelse samt udrulning og automatisk opdatering af alle nødvendige bruger- og sikkerhedsprogrammer, herunder Microsoft M365 Protection og Windows Virtual Desktop med Azure. 

Du kan få adgang til eBooken om alle detaljer, mulighederne for at integrere eksisterende udstyr i aftalen og hvordan arbejdsplads-as-a-service implementeres her.