Er din patching systematiseret eller tilfældig?
Alle IT-ansvarlige ved, hvor vigtig systematisk patching er for T-sikkerheden, maksimal oppetid og minimering af problemer i organisationen. Desværre...
2 min read
Mads Kruse Sørensen : 02. maj 2023
Det er de færreste virksomheder, som driver deres eget værksted og med egne mekanikere ansat til at servicere og reparere medarbejdernes firmabiler? Men når det kommer til virksomhedens IT-hard- og software, så bindes der helt automatisk masser af kapital i hardware og løbende udgifter til support og vedligehold. Men hvorfor egentligt? Det kigger vi nærmere på i denne blog.
Fordelene ved at lease en virksomheds bilpark er et indlysende alternativ til at købe og servicere en bilparken selv. Hvorfor ikke høste de samme fordele med samme tilgang til virksomhedens IT-infrastruktur, support og vedligehold?
Set fra et økonomisk perspektiv er der igen forskel på at outsource indkøb, drift og vedligehold af virksomhedens IT-infrastruktur og firmabilerne. Alligevel er det de færreste virksomheder, der arbejder strategisk med at minimere investeringerne i hard- og software samt driftsudgifterne til den daglige service og support. På trods af at der er rigtig mange penge at spare. Måske skyldes det, at alternativerne er diffuse og/eller ukendte? I det følgende får du et par bud på konkrete løsninger.
Hardware-as-a-Service kender du. Skåret ind til benet går Hardware-as-a-Service ud på, at man i stedet for at købe virksomhedens computere lejer dem af en leverandør. Derved undgår man kapitalbindingen, men man skal stadigvæk selv konfigurere, supportere og servicere. Det er med andre ord kun en halv løsning. (Lidt ligesom hvis man lejer sine firmabiler, men stadig selv står for al service og reparation.)
Med Arbejdsplads-as-a-Service får virksomheden udover bærbare til alle medarbejdere dansktalende support, udkørende reparation, en sikker VPN-forbindelse overalt samt automatisk udrulning og opdatering af alle relevante bruger- og sikkerhedsprogrammer. Eller sagt med andre ord – præcis den samme problemløse drift af medarbejdernes arbejdspladser som af deres firmabiler. Vil du vide mere, så hent "IT-chefens quickguide til et nemmere liv".
Udover de løbende udgifter til løn, lokaler med mere er udfordringen for især mindre og mellemstore virksomheder, at IT-afdelingens ansatte er nødt til at være generalister for at kunne favne alle virksomhedens IT-opgaver.
Med en fast aftale med en IT-partner sikrer man sig fast support til en relativ lav timepris for banale opgaver samt specialistkompetencer til udviklingsopgaver for drift eller sikkerhed. Man kan evt. vælge også at indgå en beredskabsaftale og dermed sikre sig maksimal indsats i tilfælde af nedbrud eller angreb.
Prisen for IT-afdeling-as-a-Service afhænger af omfanget af support, specialistkompetencer og forventet SLA for en evt. beredskabsaftale. Men regnestykket er stort set altid positivt. Og dertil kommer fordelene ved at have adgang til specialistkompetencer. Du kan læse mere om mulighederne for at outsource hele eller dele af virksomhedens IT-drift i "IT-chefens quickguide til et nemmere liv".
Vil du holde dig opdateret om fremtidens IT-løsninger, så tilmeld dig vores nyhedsbrev her eller følg os på LinkedIn. Du er også altid velkommen til at kontakte mig for en uforpligtende snak om, hvordan du og din virksomhed får den bedst mulige support, udvikling og sikkerhed.
Mads har erfaring indenfor diverse it-løsninger og produkter, og kan hjælpe med afdækning af forskellige behov samt tilbudsgivning. Du kan kontakte Mads på telefon 41 66 80 00 eller e-mail mks@codeex.dk
Alle IT-ansvarlige ved, hvor vigtig systematisk patching er for T-sikkerheden, maksimal oppetid og minimering af problemer i organisationen. Desværre...
IT-afdelingens medarbejdere er oftest for dyre og dygtige til at fungere som en servicefunktion for medarbejdere, der har glemt deres password. Se...
For mindre og mellemstore virksomheder er det en udfordring at opretholde en effektiv IT-afdeling, der både kan håndtere den daglige drift og...