Skip to the main content.

2 min read

Hjemmearbejde eller ej? Læs om Danske Bank og PFA´s tilgang og erfaringer

Featured Image

Overordnet set viser en undersøgelse fra Rambøll, at danskerne er på vej tilbage på kontoret. Men der er stor forskel mellem brancher og virksomheder på tilgangen til hjemmearbejde. Nogle har nu langt flere mødelokaler og langt færre skriveborde. Hos andre er det status quo. Læs mere i uddraget og linket til Finans artikel her

»Vi har aktivt givet lov til og rammer for, at man kan arbejde hjemme to dage om ugen. Det er der sikkert mange, der har, men det gjorde vi ret tidligt hos PFA. Det er velvidende, at fleksibilitet er et konkurrenceparameter for gode medarbejdere« forklarer Martin Vedelsby, der er it-direktør i PFA.


Martin Vedelsby, it-direktør hos pfa - billede fra finans.dk

Han forklarer, at selskabet har faste tal og procedurer for, hvordan man indretter fordelingen mellem arbejde hjemmefra og på kontoret. Det indebærer blandt andet, at man har arbejdet med en kultur, hvor man fra kontoret sørger for at inkludere folk, der er med på distancen.

»Jeg mener oprigtigt, at vi i PFA får givet medarbejderne relativt frie muligheder for fleksibilitet på nogle dage, og vi er ikke ramt af det på vores produktivitet, som det fungerer nu«, forsætter Martin Vedelsby.



Danske Bank har reduceret sine kontorkvadratmeter med 27 %

I Danske Bank gav hjemsendelsen af 20.000 medarbejdere under corona mulighed for at gentænke arbejdsgange og indretning. Resultatet blev en formindskning af kontorlandskabets areal med 27,3 pct.

Den mulighed griber flere og flere virksomheder. Det fortæller Magnus Falk, der arbejder som rådgiver for mødeplatformen Zoom og til dagligt vejleder it-direktører hos virksomhedens store kunder.

»Jeg hører fra flere af vores største kunder, at forholdet mellem rum til samarbejde og antallet er skriveborde er ændret. Det plejede at være 80 pct. skriveborde og 20 pct. mødelokaler. De mest aggressive af dem har ændret det, så det er 80 pct. samarbejdsrum og 20 pct. til skriveborde. Så det er blevet totalt vendt på hovedet, hvordan man allokerer sine rum til forskellige typer af arbejde.«

Læs hele Finans artikel om hjemmearbejde, PFA og Danske Banks erfaringer her.


Mindre brug for faste arbejdspladser på kontoret

Hvordan tilbyder man medarbejderne max fleksibilitet?

Forudsætningerne for at skabe en attraktiv arbejdsplads er tekniske og praktiske løsninger, der sikrer medarbejderne maksimal fleksibilitet og virksomheden maksimal datasikkerhed. Herunder en effektiv drifts- og supportløsning, korrekt valg og opdatering af hardware samt struktureret og ensartet IT-sikkerhed.

  • Drift & Support
    Adgangen til ekspertviden, effektiv telefon- og onsite-support, systematisk patchning samt ensartet udrulning af opdateringer og licenser.

  • Hardware og Services
    Valg og indkøb af den rette hardware, bæredygtig bortskaffelse og fleksibel levering overalt.

  • IT-sikkerhed
    Endpoint-security, netværkskontrol og databackup på samme høje niveau uanset hvor medarbejderen arbejder fra.

Få konkrete tips, produkt- og løsningsanbefalinger til max fleksibilitet og datasikkerhed i eBogen ”3 krav til fremtidens effektive arbejdspladser”.



Hjælp til en fleksibel og IT-sikker arbejdsplads?

Vil du have flere tips til optimalt indkøb af hardware, maksimal IT-sikkerhed og effektiv drift af din virksomheds IT-afdeling, så tilmeld dig vores nyhedsbrev eller følg os på linkedin.

Du er selvfølgelig også altid velkommen til at kontakte salgsdirektør Frederik Bentler for en uforpligtende snak om, hvordan du mest (kost)effektivt skaber en fleksibel, effektiv og IT-sikker arbejdsplads.

Få mere viden og inspiration her

Er din patching systematiseret eller tilfældig?

Er din patching systematiseret eller tilfældig?

Alle IT-ansvarlige ved, hvor vigtig systematisk patching er for T-sikkerheden, maksimal oppetid og minimering af problemer i organisationen. Desværre...

Read More
Giv IT-afdelingen mere tid til udvikling

Giv IT-afdelingen mere tid til udvikling

IT-afdelingens medarbejdere er oftest for dyre og dygtige til at fungere som en servicefunktion for medarbejdere, der har glemt deres password. Se...

Read More
Outsourcing af IT: Hvornår giver det mening?

Outsourcing af IT: Hvornår giver det mening?

For mindre og mellemstore virksomheder er det en udfordring at opretholde en effektiv IT-afdeling, der både kan håndtere den daglige drift og...

Read More