Virksomhedens WMS (Warehouse Management System) er hjertet af i lagerstyringen og distributionen og dermed grundlaget for at kunne skabe optimalt overblik, sikre relevant dataoverførsel, yde effektiv kundeservice og drive virksomhedens lager så kosteffektivt som muligt. Derfor er valget af det rigtige WMS-system en afgørende beslutning for B2B-virksomheder. Herunder får du seks råd til valg af virksomhedens første WMS-løsning.
- Analyser dine specifikke behov:
Ingen virksomheder er ens, og det samme gælder for deres lagerstyringsbehov. Før du begynder at overveje konkrete WMS-løsninger, er det afgørende først at forstå dine virksomheds specifikke krav og udfordringer. Overvej faktorer som den nuværende lagerstørrelse, forventet vækst, produkttyper og den kompleksitet, der er forbundet med din forsyningskæde.
Husk at inddrage de ansvarlige og gulvfolkene som er tættest på hverdagens praktik. Sammen kan i identificere de dagligdags opgaver og strategiske mål, som den ideelle WMS-løsning skal kunne løse.
- Cloud-Baseret eller On-Premise WMS?
Arbejder din virksomhed inden for medicinal, med konsulentydelser eller andre områder med høje krav til databehandling, kan en on-premise eller hybrid løsning være nødvendig. Generelt anbefaler vi dog en cloud-løsning på grund større driftssikkerhed og fleksibilitet.
Et tip: Selvom du har en ældre ERP-løsning, behøver du ikke vente på en opdatering eller implementering af et nyt system. Med en softwarebaseret løsning kan en fuld dataintegration udføres på tre dage til næsten alle typer af ERP-løsninger og -generationer. Det kan du læse mere om her.
- Skalerbar og fremtidssikret WMS:
En WMS-løsning tager tid at integrere og indarbejde i hverdagen. Sørg derfor for at vælge en løsning, der tilbyder en høj grad af skalerbarhed og fleksibilitet. Systemet skal blandt andet kunne håndtere en stigning i ordrer, produkter og brugere uden at miste ydeevnen. Overvej evt. at spørge dine nærmeste eller vigtigste kunder, hvad deres behov og ønsker er i forhold til service, datadeling og levering.
- Integration af WMS med eksisterende systemer:
En effektiv WMS-løsning bør kunne integreres sømløst med dine eksisterende systemer som ERP (Enterprise Resource Planning), e-handelsplatforme og andre forretningskritiske applikationer. Sømløs dataudveksling mellem disse systemer er afgørende for at optimere arbejdsgange og forbedrer nøjagtigheden i dine data.
Vær desuden opmærksom på, at dit WMS-system giver dig fuld fleksibilitet i valg af hardware som fx scannere, truckterminaler og mobile printere etc.
- Fleksibel og brugervenlig WMS:
Selvom teknologierne er komplekse og mulighederne mange, bør WMS-løsningen kunne tilbyde en intuitiv grænseflade med mulighed for forskellige dashboards, visninger og indstillinger afhængigt af brugeres behov.
Samtidig er det vigtigt, at indlæringskurven er kort for både nuværende og kommende medarbejder (og vikarer). Ellers bliver systemets fulde potentiale ikke udnyttet, i stedet skabes frustration og forkert – eller ingen - brug.
- Support og løbende opdateringer af WMS:
Efter implementeringen er det vigtigt at have adgang til pålidelig support og løbende opdateringer. Teknologi udvikler sig konstant, og din WMS-løsning bør kunne holde trit med nye krav og trends i branchen. Vælg en leverandør, der tilbyder regelmæssige opdateringer og proaktiv support for at sikre, at din løsning forbliver optimeret og fungerer problemfrit i hele dens levetid.
Brug for hjælp til at vælge den rette WMS-løsning?
Vi har mere end 30 års erfaring inden for valg, design og implementering af lagerstyringssystemer, herunder integration til ERP- og økonomisystemer samt valg og implementering af den nødvendige hardware.
Du er altid velkommen til at kontakte os for uforpligtende råd og vejledning til, hvordan du vælger den bedste WMS-løsning for din virksomhed.