I denne uges blog får du tre gevinster for lagerprocesser, som digital lagerstyring kan sikre dig og din virksomhed. For hver af de tre gevinster er der desuden en række praktiske og økonomiske gevinster at hente. Se alle gevinsterne her.
Med digital lagerstyring opsamles al data løbende. Dermed kan man hurtigt teste og afgøre, om forslag til nye plukkerutiner, niveauer af bemanding eller ændring af vareplaceringer er værd at forsætte med.
Et klassisk eksperiment er at ændre på placeringen af de mest plukkede varer og derved skabe nye plukkeruter. Ved at sammenligne”før-og-efter” data kan den optimale placering dokumenteres. Samtidig gør den indsamlede data det muligt at identificere processer, ordretyper eller bemanding, hvor der opstår for mange fejl. Det giver følgende gevinster lagerprocesserne:
Læs også: 3 administrative gevinster ved digital lagerstyring
Går en plukker hver dag mange unødvendige skridt, fungerer udstyret ikke eller skaber fælles printere eller skærme ventetid på kollegerne, falder arbejdsglæden og effektiviteten. Oplever en plukker til gengæld at alle arbejdsprocesser og krav er meningsfulde, stiger både arbejdsglæde og effektivitet.
Denne positive spiral kan implementering af moderne hardware i høj grad være med til at understøtte. Et eksempel kan være eliminering af unødvendige skridt via indførsel af hånd- eller truckterminaler og individuelle printere. Et andet eksempel er indsamling af data der bruges til at skabe optimale plukkeruter. Sidt men ikke mindst vil et korrekt opsat netværk der reducerer udfald og genopstart af hardware spare mange frustrationer og tabt tid. Gevinsterne ved at indføre moderne hardware der øger effektiviteten og medabejdernes arbejdsglæde er:
Det er ofte plukkerne, der hurtigst kan identifcere umiddelbare effektiviseringsgevinster. Fx vil en truckfører hurtigt se, at en gaffelscanner sparer 30 – 40 – 50 daglige ind- og udstigninger af trucken. For ikke at nævne gevinsten i forhold til arbejdssikkerheden. Derfor anbefaler vi altid, at ledelsen på lageret involverer plukkerne og de øvrige lagermedarbejdere i optimering af processer og arbejdsgange.
Læs også: 3 strategiske gevinster ved digital lagerstyring
Jo mere avanceret lagerstyringen bliver, desto flere enheder skal serviceres, konfigureres og opdateres for at få det maksimale ud af investeringen i hardware og dataintegration – og for at opretholde IT-sikkerheden.
Dette arbejder kræver mange timers arbejde fra virksomhedens IT-afdeling, især hvis flere lokationer skal serviceres. Men IT-afdelingen har også andre opgaver. Der[1]for ser vi lidt for ofte virksomheder, hvor hardwaren ikke har de nødvendige funktioner eller forårsager store huller i IT-sikkerheden. Eller endnu værre; dyrt indkøbt udstyr ligger ubrugt hen, fordi IT-afdelingen ikke har tid til den nødvendige konfiguration.
Med softwareløsningen SOTI MobiControl kan alle enheder på alle lokationer overvåges, opdateres og fjernkontrolleres fra én central lokation. Det giver følgende gevinster:
Du er altid velkommen til at kontakte partner og ekspert i lager- og logistikløsninger Johnny Nørgaard på jn@codeex.dk eller på 4010 9957 for en uforpligtende snak om dine potentielle gevinster.
Vil du have flere tips, nyheder og tilbud til lager- og logistikløsninger, der flytter både varer og kunder, så tilmeld dig vores nyhedsbrev her eller følg os på linkedIn.