Få mere ud af din lager- og logistikløsning
Realisér dit lagers fulde potentiale
Codeex > Lager og logistik > Lagerstyring > Scenarie #1
Mere effektiv lagerstyring - uden ekstra investeringer
Rigtig mange virksomheder har indført online lagerstyring og dataintegration til virksomhedens ERP. Men (for) mange har endnu ikke formået at realisere den fulde strategiske værdi af deres set-up. Er du i denne situation vil du typisk opleve:
- Inkonsekvent eller defekt stregkodescanning
- Langsommelig indtastning og nedbrud
- Manglende sikkerhedsopdateringer
- Tidskrævende og besværlig opdatering og implementering af enheder
- Langsomme og fejlagtige scanningsprocesser.
Inspiration og viden
"9 store gevinster som den ambitiøse lager- og logistikchef ikke må gå glip af"
Hent eBogen9 store gevinster
- som den ambitiøse lager- og logistikchef ikke må gå glip af.
Udfyld formularen herunder, så får du eBogen med det samme.
Start med at integrere medarbejdere og data
Løsningen er ikke altid yderligere investeringer i hardware og dybere integration af software. For uanset hvor meget man investerer i udstyr og systemer, bliver gevinsten minimal, hvis virksomhedens lagerstyring stadig er præget af silotænkning. Klassiske eksempler på skadelig silotænkning er:
- Manglende inddragelser af lagermedarbejdere i identifikation af muligheder for effektivitetsgevinster før valg og indkøb af udstyr
- Data integreres ikke fuldt og korrekt i virksomhedens ERP-system og bliver dermed ikke udnyttet til fulde
- Ansvaret for vedligehold og servicering af software og hardware til lagerstyring er placeret i virksomhedens IT-afdeling
- Dårlig eller mangelfuld dataintegration på tværs af hele organisationen.
Før man går videre med at udvikle og investere i nye løsninger og hardware, bør man derfor først kigge på følgende fire punkter:
-
Lad lagermedarbejderne identificere effektiviseringsmuligheder og procesoptimeringer
Alt for ofte ser vi, at lagermedarbejderne som udfører den daglige vare- og ordreplukning ikke bliver inddraget i arbejdet med at identificere effektiviseringsmuligheder. Dermed risikerer man at gå glip af helt oplagte gevinster. Fx er det umiddelbart svært at se gevinsten i at prioritere en stregkodescanner, der kan scanne stregkoder på op til 20 meters afstand. Men for en truckfører der ved, at man så kan scanne direkte fra trucken i stedet for at skulle stige ud og ind af trucken 30, 40, 50 gange om dagen er gevinsten oplagt.
På samme måde vil det være indlysende for en lagermedarbejder, at der vil være mange skridt og ventetid at spare ved at montere mobile labelprintere på alle plukkevogne/trucks i stedet for, at fem medarbejdere går frem og tilbage og venter på hinanden ved én fælles stationær printer.
Vi anbefaler altid at inddrage lagermedarbejderne i processen med at identificere effektiviseringsmuligheder. Men sørg også for at involvere administration og bogholderi. Her vil man helt sikkert være meget interesseret i at hjælpe med at identificere manuelle opgaver, som kan automatiseres – fx udfyldning og videresendelse af ordremodtagelser og -afsendelser. -
Effektiv og stabil dataoverførsel
Er din datafangst og -deling ineffektiv eller ustabil på grund af ældre udstyr? Så er en simpel migration fra Windows® til Android ™ scannere eller en opgradering fra et 2G netværk til et 3G/4G/5G netværk ofte det eneste, der skal til, for at realisere det fulde potentiale og den ønskede datadeling på tværs af lager, administration, kunder og partnere.
Er du i tvivl om, hvorvidt dit netværks kapacitet er stort nok til at sikre fuld udnyttelse af dataindsamling og -udveksling er en SiteSurvey oplagt.
En anden umiddelbar positiv ændring du vil opleve, er langt færre hardware- og netværksnedbrud.
På samme måde kan et skifte til håndterminaler eller stregkodescannere som er i stand til at læse 1D- og 2D -stregkoder selvom etiketterne er beskadigede, snavsede eller skal scannes på afstand løfte kvaliteten og mængden af de indsamlede data og dermed sænke antallet af fejlagtige eller missede scanninger markant. -
Definer og placer service og vedligehold korrekt
Det koster både virksomhed og kunder dyrt, når lageret står stille pga. systemfejl, dårligt netværk eller forældet udstyr. Og da lagerstyring er en kompleks proces med tæt forbundne handlinger, skal der ikke meget til, før det går galt. Et umiddelbart lille problem ved varemodtagelsen kan skabe en betydelig negativ krusningseffekt hele vejen gennem sortering, plukning, pakning, forsendelse og den endelige levering.
Derfor er det ikke nødvendigvis en fordel at lade virksomhedens egen IT-afdeling stå for service og vedligehold af udstyr, netværk og dataintegration.
Dels er der en udfordring i at kunne se alle risici og muligheder i takt med at virksomhedens lagerstyringsløsning vokser. Dels er der et tids- og prioriteringsmæssigt aspekt. Tendensen er – på tværs af brancher og størrelse af virksomheder – at vedligehold og opdatering af IT-udstyr i administrationen og hos salg prioriteres før servicering og opdatering af virksomhedens lagerstyring. Og når denne fejlprioritering endelig bliver tydelig, så står lager og leveringer allerede stille …
Løsningen kan være at ansætte en medarbejder dedikeret til service, vedligehold og udvikling af hardware og software for virksomhedens lagerstyring. Det er dog kun en mulig løsning for virksomheder med større lagerløsninger og/eller IT-afdelinger.
Alternativet – som vi ofte anbefaler især mindre virksomheder – er at benytte automatiserede og digitale analyseløsninger og administrationstjenester. Dermed sikrer man virksomheden konstant overvågning af stabilitet og sikkerhed på enheder og netværk. Det er blandt andet muligt at sikre sig automatisk administration og opdatering af alle sine enheder, fx via SOTI MDM. -
Sørg for effektiv dataintegration – både i dybden og bredden
Uden en korrekt og effektiv overførsel af data til virksomhedens ERP-system, er investeringen i udstyr og processer for indsamling af data meget lidt værd. Eller sagt på en anden måde: Jo bedre integration af de indsamlede data til virksomhedens ERP-system, desto mere værdi får man ud af sin investering i lagerstyring. Og her halter det desværre ofte.
For mange mange beslutningstagere og IT-chefer tror, at integrationen af en fuld lager- og logstikløsning med virksomhedens nuværende ERP-system er risikabel, langvarig og omkostningstung. Men det er det ikke (længere).
Kort fortalt kan man ved at lægge en softwareløsning til dataintegration ”på toppen” af virksomhedens ERP i stedet for at implementere direkte i ERP-systemets ”hjerte” reducere tid, risiko og omkostninger betydeligt. Og heldigvis er alder ingen hindring - Codeex softwareløsning for ERP-integration fungerer for både Microsoft Dynamics AX/NAV/BC/365/CX5 samt Uniconta, IBM, SAP, SAP Business One, Visma og Visma.net - uanset om styresystemet er IOS eller Android.
En fuld teknisk integration af stregkodescannere og håndterminaler til en virksomheds ERP typisk tager to til tre dage, uanset ERP, virksomhedens størrelse og antallet af brugere.
Få en uforpligtende snak med vores ekspert
Tidligere har det også været tæt på umuligt at Vi har mere end 20 års erfaring med design, valg og implementering af lager- og logistikløsninger.
Har du brug for sparring til, hvordan du får mere værdi ud af din nuværende løsning? Så book et uforpligtende møde med partner og lager- og logistikekspert Johnny Nørgaard via linket herunder.
Konkrete bud på løsninger, der giver yderligere gevinster
Herunder har vi samlet en række hardware-produkter og softwareløsninger, som virksomheder typisk bruger til at opnå yderligere effektiviseringer.
Du er selvfølgelig altid velkommen til en uforpligtende snak om, hvilke produkter og løsninger der vil løfte din virksomheds lager- og logistikløsning mest.
Vi er altid klar til at hjælpe
Udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig i løbet af to arbejdsdage for en uforpligtende snak om, hvordan du får endnu mere værdi ud af din lager- og logistikløsning.
Relateret indhold
Det bedste ved at handle med Codeex?
Vi er en virksomhed i vækst, og vi vil gerne være endnu større. Det bliver vi kun, hvis vores rådgivning skaber reel værdi og vores service overgår konkurrenternes.
Derfor tager vores rådgivning altid udgangspunkt i din virksomheds forretningsmæssige behov, ikke i vores leverandørers salgsmål. Og når produktet eller servicen er valgt, gør vi en dyd ud af at levere, implementere og supportere med fagligt overskud og et smil på læben.
Men tag ikke vores ord for det – giv os chancen. Vi lover, at vi aldrig gør mindre end vores allerbedste for at gøre dig tilfreds.
Let, datasikker og bæredygtig genanvendelse
af dit IT-udstyr
Som en del af vores service tilbyder vi vores kunder at håndtere deres brugte IT-udstyr. Du er altid velkommen til at kontakte os for et uforpligtende bud på, hvad dit brugte IT-udstyr er værd.
Få et godt og gratis råd
Med mere end 20 års erfaring har vi set 100-vis af lager- og logistikløsninger.
Vil du have et godt og gratis råd til, hvordan du får mere ud af din nuværende lager- og logistikløsning, så er du altid velkommen til at kontakte mig.
Johnny Nørgaard
Partner og ekspert i lager- og logistikløsninger
Telefon: 7671 0000
E-mail: jn@codeex.dk